Кацярына Сакалюк: “Цяжкасці ніколі не пужалі, а загартоўвалі”
У Ляхаўцах сонечнае надвор’е, час ад часу налятае ветрык, пад нагамі шалясціць рознакаляровае лісце. Кацярына Паўлаўна, усміхаючыся, на вітанні вяскоўцаў ветліва адказвае “Добры дзень!” і нетаропка ідзе наперад. Апалы жоўты дубовы ліст, які павольна кружыўся ў паветры, а потым упаў ля яе ног, імгненна перанёс у верасень 1973 года. Тады ёй, маладой настаўніцы, букет з дубовага лісця з жалудамі падарылі хлопцы з 10 класа, у які была назначана новым класным кіраўніком. Слаўны быў час!
Кацярына Сакалюк вучылася ў Радзежскай СШ. Асабліва памятнымі для яе сталі гады вучобы ў 9 і 10 класах.
– Мяне вучылі незвычайныя настаўнікі, – гаворыць Кацярына Паўлаўна. – Юнакі, якія былі старэйшымі па ўзросце на некалькі гадоў, пасля заканчэння школы вырашылі набыць вышэйшую адукацыю ў Брэсцкім педагагічным інстытуце. Але яны не паступілі вучыцца. У раённым аддзеле адукацыі юнакам прапанавалі працу ў школе… настаўнікамі. Юнакі згадзіліся. Так у мяне стаў выкладаць матэматыку ўчарашні выпускнік адной з устаноў адукацыі Маларытчыны Уладзімір Мароз, фізіку – Іван Петух, а фізічную культуру – Іван Касянюк, пазней – Мікалай Ляўчук. Асабліва мне быў сімпатычны Мікалай Васільевіч. Яму нават прысвячала вершы і імкнулася без прычыны не прапускаць ні аднаго яго ўрока.
Кацярына Паўлаўна расказвае, што з выбарам будучай прафесіі – стаць настаўнікам – яна вызначылася недзе ў класе пятым ці шостым. Паспрыяла гэтаму настаўніца рускай мовы і літаратуры Яўгенія Тыцык. Яўгенія Цімафееўна вучыла адрозніваць дабро ад зла, праўду – ад ілжы, сяброўства – ад здрады, на прыкладах вучыла сумленнасці і справядлівасці, любові да людзей і роднай зямлі. Дзякуючы ёй, дзяўчына стала многа чытаць твораў мастацкай літаратуры, а з асаблівым задавальненнем – класікаў беларускай і рускай літаратуры.
– Можа здацца дзіўным, але Яўгенія Цімафееўна мяне вучыла і ў пачатковых класах, і ў старэйшых, – гаворыць мая субяседніца. – Спачатку яна працавала настаўніцай пачатковых класаў, а пасля паступіла вучыцца ў Брэсцкі педагагічны інстытут і ў старэйшых класах у мяне выкладала рускую мову і літаратуру. Пэўны ўплыў на выбар жыццёвай сцежкі аказала і настаўніца фізікі Ніна Уладзіміраўна Касянюк.
Як і большасць дзяцей, Кацярына Сакалюк любіла з сябрамі іграць у школу. За гэтым заняткам часта нават не заўважала, як праляталі кароткія зімовыя дні. Бывала, што са школы вярталася на змярканні.
– Ад нашага дома да школы было далекавата, а напрамую, праз балоты, кіламетраў недзе каля трох, – успамінае Кацярына Паўлаўна. – Зімою, калі там замярзала вада, гэта быў мой шлях ранкам у школу і вечарам назад. Пасля ўрокаў, калі выпадаў снег, з сяброўкамі мы адразу беглі на балоты, бралі кійкі ў рукі і ігралі ў школу. Снег на лёдзе – як чысты ліст паперы. Сяброўкам задавала рашаць розныя задачы і арыфметычныя прыклады, а пасля іх правярала, выпраўляла памылкі, ставіла адзнаку і, як у дзённіку, распісвалася. Зрэшты, матэмытыку любіла заўсёды. У вольны час як не кніжку чытала, то рашала задачы. Выконваць дамашняе заданне заўсёды абавязкова пачынала з матэматыкі.
У сваіх ведах была заўсёды ўпэўнена, але каб сябе падстрахаваць, у дзясятым класе стала вучыцца на падрыхтоўчых курсах, якія тады былі арганізаваны ў Брэсцкім педагагічным інстытуце. Закончыўшы сярэднюю школу, паступіла вучыцца на аддзяленне матэматыкі фізіка-матэматычнага факультэта. Іншыя вышэйшыя навучальныя ўстановы не разглядала. Паколькі яны былі далекавата ад Радзежа, то на выхадныя дадому не наездзішся. Гэта, напэўна, і быў асноўны крытэрый выбару інстытута. Тым больш, што бацькам неабходна было дапамагаць па гаспадарцы.
Так атрымалася, што ў адзін год з Кацярынай Сакалюк у Брэст паступілі вучыцца і яе школьныя настаўнікі. Больш таго, з Уладзімірам Марозам вучылася на адным факультэце.
– Уладзіміра Мароза заўсёды і ўсюды ў інстытуце называла не іначай, як Уладзімір Іванавіч. Студэнты, вядома ж, не ведалі, што ён мой школьны настаўнік, таму здзіўляліся і дапытваліся чаму? Уладзімір Мароз дапамог мне ўладкавацца ў інтэрнат, даваў парады па напісанні сачынення… А вось Іван Петух на фізіка-матэматычны факультэт паступіў вучыцца пазней за мяне.
Кацярына Паўлаўна ў інстытуце была актывісткай: усюды паспявала. Ды і вучылася добра. Таму і трапіла ў лік першых на размеркаванні. А гэта давала права выбару першага працоўнага месца. Кацярына Сакалюк спынілася на Маларыцкім раёне. Вакансія тады была толькі ў Ляхавецкай СШ. Туды ў дваццатых чыслах жніўня і прыехала ўладкоўвацца маладая настаўніца. Цяжкасці і перашкоды, якія маглі ўзнікнуць, не пужалі. Яна іх упэўнена пераадольвала.
– Мне далі стаўку гадзін матэматыкі і класнае кіраўніцтва ў 10 класе, у якім было 23 чалавекі, – усміхаецца Кацярына Паўлаўна. – За некалькі дзён да пачатку новага навучальнага года адміністрацыя ўстановы адукацыі мяне сур’ёзна азадачыла. У Ляхавецкай СШ была традыцыя: класны кіраўнік са сваім выпускным класам да 1 верасня рыхтуе святочную насценную газету. Сваіх будучых вучняў, вядома ж, я зусім не ведала. Сабраць іх дапамаглі калегі-настаўнікі. Падчас першай сустрэчы, на якую прыйшла большасць 10-класнікаў, і адбылося маё першае з імі знаёмства. Мы шмат тады гаварылі, абмяркоўвалі першавераснёўскую школьную лінейку, зрабілі макет насценгазеты, а затым яе “выпусцілі”. Газета, сапраўды, атрымалася маляўнічай і ўсім спадабалася. Так вось і пазнаёмілася са сваімі вучнямі, якія з першага погляду здаліся нядрэннымі.
Тым не менш, першага верасня Кацярына Сакалюк усё ж такі чакала не толькі з нецярпеннем, але і хваляваннем. Маладая настаўніца старанна рыхтавалася да гэтай даты. Не раз уяўляла, як увойдзе ў кабінет, дзе і як стане, што скажа дзесяцікласнікам. Ёй з першага ўрока хацелася стаць тым чалавекам, каму можна будзе давяраць свае сакрэты, патаемныя думкі, з кім можна будзе падзяліцца радасцю перамог і горыччу расчараванняў і няўдач. Вось такую задачу паставіла перад сабой Кацярына Паўлаўна. Ведала, што такога можна дасягнуць. Прыкладам у гэтым сталі яе школьныя настаўнікі. У кожнага з іх было чаму павучыцца. Таму маладая настаўніца таксама імкнулася штодзень усяляць упэўненасць у вучняў, зараджаць іх энергіяй і аптымізмам, дапамагала паверыць у свае сілы.
Кацярына Сакалюк любіла школу, дзяцей і прафесію, таму цалкам аддавала сябе рабоце і ўкладвала ў яе ўсю дyшy i cэpцa. Энергіі, ciл і стараннасці былo шмат. Здaвaлacя, што яны невычэрпныя. Таму ўсё і атрымлівалася. Работа прыносіла маральнае задавальненне і радасць. Настаўніца адчувала сваю запатрабаванасць, любоў вучняў.
– Я, як педагог, выхоўвала сваіх вучняў так, каб яны годна ўвайшлі ў дарослае жыццё, – кажа Кацярына Сакалюк. – Школьнікаў патрэбна не толькі навучыць неабходнаму, але і падрыхтаваць да самастойнага жыцця, захаваць у іх душы і сэрцы галоўнае – чалавечнасць. У клас заўсёды ўваходзіла толькі з добрым настроем і ўсмешкай на вуснах. Часта імправізавала, падбадзёрвала вучняў добрым словам. На ўроках заўсёды было месца жартам. Зрэшты, усё гэта засталося і цяпер.
З першага дня прафесійнай дзейнасці Кацярыне Паўлаўне хацелася стаць добрым настаўнікам, таму займалася самаўдасканальваннем, шукала новыя формы і метады работы. Да нястомнага самаразвіцця падштурхоўвалі першыя поспехі вучняў. Многія адказы на хвалюючыя пытанні Кацярына Сакалюк шукала ў педагагічных працах А.С. Макаранкі, В.А. Сухамлінскага, К.Д. Ушынскага, Л.М. Талстога. А пасля грунтоўнага асэнсавання прачытанага прымяняла набытыя веды на практыцы.
Кацярыне Сакалюк хацелася зрабіць жыццё сваіх вучняў цікавым і разнастайным. Таму настаўніца развучвала з імі танцы, арганізоўвала і праводзіла шмат пазакласных мерапрыемстваў, часта бывала ў паходах, на экскурсіях. У памяці засталіся і паездкі па гарадах СССР. Шмат уражанняў засталося ад наведвання Мінска, Масквы, Ленінграда, Львова, Адэсы…
– У жыцці прытрымліваюся прынцыпу: калі ўзяўся за нейкую справу, то давядзі яе да канца, – гаворыць Кацярына Паўлаўна. – Да пастаўленай мэты трэба ісці не збочваючы. Цяжкасці мяне ніколі не пужалі, а загартоўвалі, давалі веру ва ўласныя сілы.
За 42 гады працы ў школе ў Кацярыны Самасюк выпрацаваўся ўласны педагагічны почырк. Усе дасягненні настаўніцы – гэта вынік штодзённай карпатлівай працы. Яна – педагог патрабавальны, найперш да сябе, творчы, ініцыятыўны, мэтанакіраваны.
– У 2009 годзе, калі мне споўнілася 57 гадоў, вырашыла спыніць сваю педагагічную працу, – гаворыць Кацярына Паўлаўна. – Грандыёзныя былі планы ў мяне! Столькі вольнага часу! Аднак праз некалькі месяцаў так засумавала па школе, уроках і вучнях, што нават збіралася пайсці прасіцца зноў на працу. Зразумела, што без школы жыць не змагу. Неўзабаве мне прапанавалі папрацаваць на замене на час хваробы настаўніка матэматыкі, а потым – зноў і зноў. Так працягвалася ажно дванаццаць гадоў. З мінулага навучальнага года працую на паўстаўкі. Цяпер выкладаю матэматыку ў 6 і 9 класах. Як гэта цудоўна зноў адчуць сябе настаўнікам! У школе заўсёды застаюся маладой душой, бо вакол мяне вучні. Жыву дзякуючы ім. Дзеля вучняў і працую.
Мікалай НАВУМЧЫК.
Фота аўтара.